asztropressz

Kezdőlap » Aktuális asztro » 2017 – Káli istennő éve ?

2017 – Káli istennő éve ?

Több helyen olvasok arról, hogy a 2017-es esztendő Káli istennő éve. Nem tudom,  valóban így van -e (a hindu – buddhista hagyomány szerint a világkorszak, amelyben jelenleg élünk, a kálijuga teljes egészében hozzá rendelhető, de egyelőre nem találtam hiteles információt arról, hogy speciel a 2017-es év is az ő hatása alatt állna). Az eddig eltelt hónapok alapján azonban úgy tűnik, hogy 2017 valóban rezonál a lezárások és a kezdetek istennőjének a karakterével. Ezért úgy döntöttem, hogy lefordítok egy, még az év elején, az Elephant Journal című életmód (buddhizmus, jóga) – magazinban olvasott cikkből néhány részletet. Most, hogy az év első negyedének vesszőfutásán túljutottunk, és kissé kipihenhetjük magunkat, hasznos útravaló lehet. Június végén – majd sokkal intenzívebben az augusztusi eklipszek idején ugyanis elkezdődik a következő forduló. Addig is segíthet értelmezni az elmúlt időszak tapasztalatait és belőni a követendő irányokat is.

 

 

Akkor is, ha a szerző a jó gondolatok mellett new agesen naiv és butuska dolgokat is leír. (A New Age vadhajtásaival a Vízöntőkori újjászületés vagy tömeges elbutulás ? című bejegyzés foglalkozott). Ez vélhetően Káli mitológiájának és archetípusának felszínes ismeretéből, ill. a ténylegesen súlyos élettapasztalatok (pl. totális anyagi, egzisztenciális összeomlás, szeretett, legközelebbi hozzátartozó elvesztése, halálos betegség, más, nagyon súlyos trauma  – átélése, háború, valamilyen más okból állandósult életveszély, stb.) hiányából fakad. Vannak azonban elgondolkodtató, az előbb felsorolt szituációkra is alkalmazható részletek is benne. Ezeket hosszas fontolgatást követően úgy éreztem, mégis érdemes lefordítani.

 

Káli, a gonosz erők legyőzője

 

 

Káli karakterével egyébként Durga, a harcos istennő: a Mars és a Plútó princípiuma női horoszkópban című cikkemben nagyon részletesen foglalkoztam. Az istennő ugyanis az indiai Durga egyik, félelmetes megjelenési formája. Mindannyiszor színre lép, amikor a destruktív erők már-már győzni látszanak, a helyzet tűrhetetlenné válik, azonnali cselekvést követel, de vajmi kevés esély van a megoldásra.- legyen szó külső ellenségről vagy belső démonaink és isteni természetünk között dúló harcról. Ő a gonosz erők, az igazságtalanság szétzúzója, az emberiséget, isteneket megóvja az ezek által előidézett szenvedéstől.

Hozzá kell tenni azonban azt is, hogy módszerei sok mindennek mondhatók, csak finomnak és nőiesnek nem. Bár az indiai kultúrkörben előszeretettel emlegetik Káli anyaként, bajosan illik bele az európai köztudatban élő anyaképbe. Bőre fekete, fogai vagy agyarai fehérek, nyelve kilóg, ajkai vértől csöpögnek. Koponyákból készült nyakláncot visel, négy karja van, melyekben tőrt, szigonyt, levágott, vérző fejet s egy, a vért felfogó koponyatálat tart. Teste fedetlen, leszámítva félelmetes díszeit. Siva isten fehér testén táncol. ( Alex Myles időnkénti, new-ages naivitását ellensúlyozandó a fordításba beszúrtam néhány autentikus Káli -imát, mantrát is. Ezek a videoklipek az istennőhöz tartozó analógiákat is szemléletesen jelenítik meg. Elsőre talán kissé félelmetesek, de lévén hogy évek óta napi szinten hallgatom őket elmondhatom, hogy rengeteg erőt, inspirációt adnak, energiával töltenek fel a legkilátástalanabb pillanatokban is.)

A rombolással, háborúval, halállal való kapcsolata ellenére hívei az idő és a változás pozitív istennőjeként tisztelik Kálit. Ebben a minőségben segít megérteni a születés és a halál természetes ciklusait, átkalauzol az szükségszerű változásoknak azokon az időszakain, amikor  a végből új kezdetek születnek. A Kálihoz hasonló haragvó istennők félelmetes és hatékony energiatartományt képviselnek, ezért a patriarchális kultúrkörökben – így Európában is elnyomják, démonizálják őket. Keresztény kultúránkból pl. az egyoldalú Mária kultusz kiszorította e kirobbanó, ösztönös, erőteljes női energiának megfelelő ókori istennőket, így az autonóm, öntörvényű, kreatív, energikus, behódolni nem hajlandó nőkre a boszorkány vagy a prostituált szereposztása jutott. Ebből kifolyólag a Durga – Káli archetípus hatása alatt álló nők is rettegnek az istennők által jelképezett minőségek megélésétől. Az elfojtás természetesen csupán azt eredményezi majd, hogy az archetípus által képviselt analógiák torzultan, beteges vagy destruktív formában fognak megjelenni –ld. cikkem. Ezzel, úgy tűnik Indiában sokkal inkább tisztában vannak, mint mifelénk, így ők Káli – Ma- ként, a vad, de anyai istennőként tisztelik, aki ismeri a világ borzalmait és képes kegyetlen is lenni az érdekükben, de imádságukat is meghallgatja.

 

 

Káli kollektív jelentősége 2017-ben

 

 

    Egy archetípus erőteljes aktiválódásának a személyes aktualitásokon túl mindig van kollektív jelentősége is. Káli anya felbukkanásának most, amikor szekuláris, a szabadságjogokat, nemek egyenlőségét, emberi jogokat, vallásszabadságot, a jó értelemben vett sokféleséget tiszteletben tartó nyugati civilizációt egy barbár, patriarchális kulturális háttérből érkező, azt ránk kényszeríteni akaró tömeg árasztja el, kiemelt fontossága van. Az archetípus társadalmi, kulturális jelentőségének megértéséhez feltétlenül tudni kell, hogy India évszázadokon át sínylődött az iszlám uralma alatt: az inváziónak legalább 80 millió (!!!) áldozata volt. A hódítók módszeresen fosztogatták, rabszolgasorba taszították, embertelenebbnél embertelenebb módszerekkel kínozták, mészárolták a békés hindukat és buddhistákat. 1000 (Afghanisztán meghódítása) és 1525 között (a Delhi szultanátus megszűnte) között az indiai szubkontinens népessége mintegy 80 millióval csökkent. Európa ellen most egy ugyanilyen léptékű támadás készül. Tekintettel a modern haditechnika fejlettségére, a pusztítás mértéke is nagyobb lesz, mint az évszázadokkal ezelőtti Indiában.

„A muzulmán hadjáratok a 16. századig élethalálharcot jelentettek a hinduk számára. Teljes városok égtek le, lakóikat lemészárolták. Egy-egy hadjáratnak több százezer halálos áldozata volt és hasonló számban vittek el embereket rabszolgának. Minden egyes új megszálló koponyahegyet emelt – gyakran a szó szoros értelmében – az általa meggyilkolt hindukból. Így Afganisztán meghódítását (1000 -ben) a hindu populáció megsemmisítése követte: atérség a mai napig is a Hindu Kush vagyis a Hindu Mészárlás nevet viseli. A Bahmani szultánok (1347 -1480) közép – Indiában olyan törvényt hoztak, hogy egy nap alatt 100.000 foglyot kell kivégezni, vagy ennél is többet. A Vijayanagar birodalom meghódítása 1564-ben néptelenné tette a fővárost és Karnataka nagy területeit. A muszlim uralkodókat csak a 18. században sikerült teljesen legyőzni” Middle East Forum Akiket részletesebben érdekel, tekintsék meg Az iszlám Indiában – a világtörténelem legvéresebb hódítása c. dokumentumfilmet, de a témának nagyon gazdag, magyarul is hozzáférhető irodalma van.

A betolakodók azonban soha nem tudtak teljes győzelmet aratni a „hitetlenek” fölött, akik többek között Káli istennő energiáit segítségül híva merítettek erőt a túléléshez. A mítoszok kialakulásának nyilvánvalóan nem csupán történelmi, társadalmi magyarázata van, Káli/Durga mitológiája pedig archaikusabb is az iszlámnál. Jelen esetben azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni Mahisa legyőzhetetlennek tűnő démonserege (l. a mítosz bemutatását a Durga, a harcos istennő  című cikkben és a fentebbi képen) és a tömegesen érkező kegyetlen hódítók közötti analógiákat . A rossz értelemben vett tolerancia helyett – melynek tarthatatlanságára a május 23-i manchesteri vérengzés  újra felhívja a figyelmet – jobb ötlet lenne tehát Káli harciassággal szembenézni az új helyzetekkel. Félreértés ne essék, ezzel nem erőszakos cselekmények elkövetésére szeretnék uszítani: az önvédelemnek vannak társadalmi szinten is elfogadott módszerei. (Pl. működőképes határvédelem, a realitásokhoz igazodó menedékjogi-és idegenrendészti törvények, amelyek csak a valóban védelemre szorulókat, integrációban motiváltakat fogadják be, a gyanús személyekre időben, még a párizsi, brüsszeli, nizzai, manchesteri tragédiák előtt lecsapó rendészeti szervek, és még sorolhatnám)

E kissé hosszúra nyúlt első rész után jöjjenek hát a cikk értelmesebb részletei. Néhány megjegyzést azonban ezekhez is fontosnak éreztem hozzáfűzni :

 

 

2017, Káli, a lezárások és kezdetek istennőjének éve

 

Alex Myles cikkének részletei

 

 

„A régit el kell engedni ahhoz, hogy az új beléphessen” – Doreen Virtue

 

 

Káli mandala

2017 újévkor elhatároztam, hogy Káli istennő segítségét kérem azokat a különféle életterületeimet illetően, amelyeken sürgősen teljes körű és gyökeres generáljavításra volt szükség.

2016 folyamán ugyanis többféle negatív és egészségtelen szokás, hiedelem, emóció és érzés ragadt rám, beleértve néhány olyan emberrel érintkezésemet is, akik nem őszinte baráti szándékkal közeledtek, illetve cseppet sem voltak számukra fontosak az érdekeim. Azt is tudtam azonban, hogy ez korántsem megy majd magától értetődően és zökkenőmentesen, és valószínűleg továbbra is ragaszkodom majd hozzájuk, hacsak nem folyamodom valamiféle isteni közbenjárásért.

Azért kértem Káli segítségét, mert fenntartás nélkül hiszek abban, hogy tisztában van azzal, mi történik velem. Megengedem neki, hogy eltávolítsa a negativitást és mindazt, amire nincs többé szükségem, és meghagyja azt, ami pozitív, egészséges és még használható. ( Engedélyt adni egy Kálihoz hasonló erőteljes archetípusnak a tudatos szférába való beavatkozásra – újabb, tipikusan new ages egotrip…Triviális megfelelője: amikor a befőtt teszi el a nagymamát … 🙂   -ford. )

Abban a pillanatban, amikor Kálit hívtam, váratlanul megjelent és őszintén szólva az utóbbi időszak annyira traumatikus volt időnként, hogy két hetembe telt, míg sikerült befejeznem ezt az írást. (Aki végignézi a klipeket, elolvassa a Durga, a harcos istennő  című cikket és az ott ajánlott bibliográfiát, már ezen a ponton tisztában van vele, hogy Káli nem az a numen, akit csak úgy vaktában hívogatunk rendet rakni  – mintha csak legjobb barátnőnkre csörögnénk rá egy zűrös házibuli után. Ettől függetlenül energiája mindenütt jelen van, és akik rá vannak hangolódva archetípusára, erőt meríthetnek egyes, világi gyakorlók számára is engedélyezett mantrái recitálása, neki szóló pudzsák hallgatása, ha ismerik és értik a szöveget -éneklése, jógagyakorlatok révén. Pl. az alábbi, Jai Kali /Jöjj el Káli – fohász. Ha az istennő álmokban bukkan fel, üzenetértékű: az ilyen jellegű belső élményeket mindig nagyon komolyan kell venni. Bizonytalan kimenetelű invokációkat azonban úgy, hogy ahhoz hiányzik a sok éves, hiteles tradicionális háttér, semmiképpen sem ajánlok. Nekem sem jutna soha eszembe ilyesmi, pedig erőteljesen plútói-szaturnikus karakterem, eddigi sorseseményeim és életkorom alapján igencsak rá vagyok hangolódva archetípusára és intenzíven foglalkoztat egészen fiatal korom óta.  – ford megj )

Arra kényszerültem, hogy belássam: számos olyasmi, amit igaznak hittem életemben, puszta illúzió. Nem kérnék mást most sem, és hálás vagyok Kálinak, amiért azonnal megjelent, amikor hívtam és hűségesen velem maradt miközben életem egykor fontos darabjai a szemem láttára hulltak szét.

Jóllehet a réginek ez a fajta széthullása felkavaró és kaotikus élmény volt, egyszersmind tele volt szeretettel és áldással. És, ami a legfontosabb, eltávolított tőlem néhány olyan dolgot is, amiről tudtam, magamtól nem lennék képes megtenni.

Egy Káli istennő-féle tisztítás nem való a gyenge szívűeknek és csak olyanoknak ajánlom, akik ténylegesen készek elengedni a régi, stagnáló energiákat, amelyek lehúzták őket és csak szenvedést okoztak nekik. Káli energiája ugyanis rendkívül intenzív és erőteljes mostanság. A tisztítás ugyanis egy, már régóta időszerű, megállíthatatlan vihart szabadít el, amely nem fog csillapulni addig, amíg ki nem söpör minden toxikus, ártó hatást az illető életéből.

Létfontosságú az is, hogy a teljes tisztítási folyamat során vessük alá magunkat Káli hatalmának, ő ugyanis nem csupán rombol, hanem teremt is. Így tehát elengedhetetlen, hogy annyi teret kapjon amennyire szüksége van ahhoz, hogy elérje a célt, amiért meghívták.

Íme miért javaslom, hogy kérd Kálit, segítsen méregteleníteni a 2016 -os év hatásait, hogy megtisztultan kezdd a 2017 évet, nyitottan arra, amit hoz:

2017 „egyes” év a numerológiában (2+0+1+7 =10) (1+0=1) és az egyes szám új kezdeteket jelent. Ezért itt az ideje, hogy határozottan elkezdjük elengedni a régit és felkészüljünk egy vadonatúj kezdetre.

Az 1-es szám az újjászületések, új kezdetek energiáját jelenti. Rendkívül erőteljes pillanat, amikor új ötletek, találmányok, alkotások születnek.

Energetikai szempontból 2017 rezgése teljesen más, mint 2016-é. Míg 2016 mindenféle befejezésről szólt, 2017 „egyes” év a numerológiában, ami új kezdeteket, izgalmas új alkalmakat és lehetőségeket jelez. De ezek csak akkor érkeznek meg, ha készek vagyunk teljesen elengedni a múltat és ha készek vagyunk a jelen pillanat és a jövő csodáinak a befogadására. (Lehetnek azonban bőven olyan helyzetek is, amikor nemhogy nem kell mindent kidobni a múltból, hanem éppenséggel a tényleges értékek megmentése a feladat a pusztulás és zűrzavar közepette -ford.)

Azok a szándékok és cselekedetek, amelyekre most összpontosítunk, különösen 2017 első felében, megteremtik mindannak az alapját, amit bevonzunk, megalkotunk és megtapasztalunk majd az elkövetkező 9 év folyamán (a numerológiában kilenc éves ciklusok vannak.) (Ebben tökéletesen igaza van: a most belőtt irányok, döntések, a felállított prioritások hosszú időre meghatározzák fejlődésünket. -ford)

Az „1”-es év legfontosabb témái a rugalmasság és az ellenállóképesség, hogy mentálisan, érzelmileg és fizikailag egyaránt képesek legyünk erőfeszítés nélkül elfogadni a körülöttünk zajló folyamatos változásokat és alkalmazkodni ezekhez. ( E helyzetek asztrológiai analógiáiról többek között a kardinális T kvadrát hatásait taglaló Állandóság a változásban vagy pusztító szélsőségek? c. bejegyzés írt részletesebben – ford.) 

Káli az egyik legerősebb, de leginkább félreértett hindu istennő. Ő a Természet Anya megtestesülése, az élet, a halál, az átalakulás, a rombolás, a befejezések és a kezdetek istennője.

Káli, akinek neve időt jelent, viharokat kavarva és tüzes villámokat szórva meglehetős hatékonysággal mozdít ki komfortzónánkból, hogy eltakarítsa a régit és utat törjön az újnak. Ez a zűrzavar időnként felkavaró lehet, de végül drámai változásokat idéz elő életünkben, melyek révén maradéktalanul birtokába juthatunk a bennünk szunnyadó készségeknek.

Káli istennő

Az istennő a tudás szablyáját markolja és egy levágott fejet tart. Utóbbi az egót jelképezi. Ezek az ábrázolások Kálinak azt a képességét fejezik ki, hogy átvágja az illúziók fátylát , így megszabadulunk a társadalmi korlátoktól és kondicionálásoktól, és bármitől, amit vakon követtünk és ami lebéklyózott.

Káli felnyitja a szemünket, hogy tisztán lássuk helyzetünket, és rálátást ad ahhoz is, hogy határozott döntéseket hozzunk és a fantáziák birodalmából a valóságéba lépjünk.

Káli vad és zabolátlan és ez egyeseket megrémít, különösen azokat, akik fenyegetőnek érzik az erőteljes, független, szilaj, domináns, határozott női energiát.

Ez az istennő nem hódol be a társadalmi szabályoknak és elvárásoknak. Neki saját erkölcsi kódexe és mércéje van, és arra szólít fel bennünket, hogy engedjük el azokat az előfeltevéseinket, melyek azzal kapcsolatos reményeinket és elvárásainkat táplálták, hogyan is kellene a dolgoknak lenniük, és arra kér, hogy maradjunk nyitottak a lehető legkedvezőbb végkifejletre. (Ez az egyik pont, ahol életveszélyesen naiv a szerző: aktív közreműködésünk, gyökeres hozzáállás- változtatás nélkül a worst -case scenariók is valószínűek, ahogy annyi, a közvetlen és távolabbi környezetünkben lezajlott tragédia is mutatja. Káli, ne felejtsük, Szaturnusz – Plútó princípium, kizárólag a reális, és nem a vizualizált erőfeszítéseket díjazza. Marsikus – plútói oldala pedig nem egyszer valódi élethalálharcot követel annak érdekében, hogy ne a legrosszabb, hanem a legjobb forgatókönyvek valósuljanak meg.).

Jön, és olyan erőteljesen ráz fel, hogy nincs más választásunk, mint elfogadni, hogy életünk bizonyos területei, és mindaz, amihez már túlságosan régóta, túl kétségbeesetten ragaszkodtunk, most darabokra hullik. Káli egy -időnként fájdalmas – magunkra eszmélést hoz, és minden hamisat megvilágít körülöttünk. Ez lehetővé teszi, hogy felismerjük: sok minden puszta illúzió volt az életünkben, és rendelkezünk avval a képességével is, hogy elvágjunk minden szálat, amely álságos dolgokhoz és személyekhez kötött bennünket.

2017 folyamán bármikor megidézhetjük Káli energiáit, megengedve neki hogy támogasson miközben átlépünk az új ciklusba és évbe, és szabadságra és beteljesülésre találunk, ahogy mindent elengedünk a múltból.

Fontos, hogy amikor az istennő segítségét kérjük, ne próbáljuk megmondani neki, mire van szükségünk. Ha el akarjuk érni azokat az eredményeket, amelyek legjobban szolgálják javunkat, hinnünk kell Káli isteni közbelépésében. Jóllehet eleinte talán nem értjük teljesen, miért kezdődnek el vagy zárulnak le egyes dolgok, Káli bölcs, együtt érző, intuitív, szeretetteljes, igazságos és szívén hordja a legjobb irányba való fejlődésünket.

Káli arra bátorít, hogy bízzunk meg a folyamatban és fogadjuk el az egyetemes rendet, bármekkora kihívást jelent is ez számunkra. Gyakran annak ellenére is ragaszkodunk kapcsolatokhoz, hiedelmekhez, szokásokhoz vagy körülményekhez, hogy ezek nem egészségesek és diszfunkcionálisak. Egyszerűen azért, mert hozzájuk szoktunk, a változás pedig nehéznek, nyugtalanítónak és kaotikusnak tűnik.

Egy népszerű Káli-mantra, magyarázata angolul és recitációja az alábbi linkenOm Jayanti Mangala Kali,/ Bhadrakali Kapalini,/Durga Kshama Shiva Dhatri,/ Svaha Svadha Namostuthe.”

 

 

Az egyik legnehezebb dolog az elengedésben az, hogy újra meg újra kénytelenek vagyunk feltenni magunknak a kérdést: „és mi van ha?” Holott itt gyakran éppenséggel a bennünket leginkább korlátozó körülményekről van szó, amelyek a múltban tartanak – miközben azt kívánjuk, bárcsak másképp lennének a dolgok, Nagyon fontos, hogy engedjük el és bízzunk benne, hogy aminek vissza kell térnie vissza is fog térni, ha valóban helye van életünkben.

A lezárások természetes részei az élet ciklusának, és amikor félünk tőlük, stagnálni fogunk és fékezzük egyéni fejlődésünk táncát. Minden állandóan vibráló energia, egyszerűen nem maradhat semmi örökké mozdulatlan állapotban.

Amikor valami megváltozik és véget ér, egyszerűen csak annyit jelent, hogy hely szabadult fel valami más számára és valami új kezdődhet. Nagyon gyakori, hogy ami veszteségnek tűnik, gyakran életünk egy csodálatos, új szakaszába vezet át.

Minden pontosan úgy történik, ahogy történnie kell, és amikor félünk a változástól és ragaszkodunk a megszokotthoz, csak saját szenvedésünkhöz járulunk hozzá. Kálit hívni olyan, mint a medence legmélyebb részébe ugrani.

Az árral szembe úszni nem szolgálja sem a saját sem a környezetünkben élők érdekeit. Hinnünk kell és engednünk kell, hogy Káli megérkezzen egy hatalmas seprűvel és minden piszkot és port kisöpörjön, hogy felfrissítse életünket, hogy megtisztítsa azt és vadonatúj kezdeteket hívjon be.

Az egész év folyamán elég bátrak leszünk ahhoz, hogy megszabaduljunk azokhoz a dolgokhoz, helyzetekhez, emberekhez való kötődésünktől, akik bármi módon is ártottak nekünk, így téve pedig teret adunk az új és pozitív tapasztalatoknak.

Jóllehet sokan rettegnek Káli drasztikus megnyilvánulásaitól, amikor valóban ráhangolódunk ennek az istennőnek az energiájára, rádöbbenünk, hogy egyetlen félnivalónk maga a félelem.(Azért nem egészen ez a helyzet. A hozzá hasonló któnikus istennők energiáját túl könnyedén venni veszélyes, akár halálos is lehet. A jungiánus Marie Louise von Franz Az árnyék és a gonosz a mesékben „őrült gyermeki kíváncsiságnak”, „életveszélyes frivolitásnak” nevezi az ilyesfajta hozzáállást – Ld a fentebbi, Kali, the Dangerous Mother – Káli, a veszélyes anya c. klipet – ford.) Káli mellettünk halad majd a sötétségben, ahogy bátran lépkedünk azon az ösvényen, amelyen korábban rettegtünk elindulni. Velünk marad majd, nehogy kísértésbe essünk, hogy megfutamodjunk mindattól, ami oly régóta kísért bennünket és megtartsuk ismétlődő, kártékony kapcsolatmintáinkon.

Ha túl merészkedünk félelmeinken, lehetőséget kapunk arra, hogy a dolgokat új fényben lássuk, hogy aztán el tudjuk oldozni magunkat mindentől és mindenkitől, aki elnyomva és megfélemlítve bennünket, túszként tartott. (…)

 

 

 

Kapcsolódó:

 

Durga, a harcos istennő : a Mars és a Plútó princípiuma női horoszkópban

A Plútó archetípusa

Vízöntőkori újjászületés vagy tömeges elbutulás?

 

 

 

Bibliográfia:

Jean Shinoda Bolen: Bennünk élő istennők, Bennünk élő idősödő istennők,. Bennünk élő istenek

Marie Louise von Franz: Az árnyék és a gonosz a mesében, Női mesealakok

Clarissa Pinkola Estées: Farkasokkal futó asszonyok

Eric Neumann: A Nagy Anya

Mircea Eliade: Jóga

Szerzői jog

A BLOGOMBAN MEGJELENT FORDÍTÁSOKAT, ÍRÁSOKAT ÉS KÉPEKET A SZERZŐI JOGRÓL SZÓLÓ 1999. ÉVI LXXVI. TÖRVÉNY ÉRTELMÉBEN AZ ENGEDÉLYEM NÉLKÜL MÁSHOL KÖZZÉTENNI TILOS. EZ ALÓL KIVÉTELT KÉPEZ, HA CSAK AZ ÍRÁSOM ELSŐ EGY-KÉT SORÁT TÜNTETIK FEL, MAJD A FOLYTATÁSÉRT A BLOGOMRA KATTINTVA JUT EL AZ OLVASÓ! AMENNYIBEN MÁS FORRÁST NEM JELÖLÖK MEG, AZ ÍRÁSOK, FORDÍTÁSOK A SAJÁT SZELLEMI TERMÉKEIM, KERESKEDELMI FORGALOMBAN TÖRTÉNŐ ÉRTÉKESÍTÉSÉHEZ NEM JÁRULOK HOZZÁ!